vrijdag 17 augustus 2018
Liefste dagboek,

Met Mr. B. in mijn leven, ben ik enkele momenten tegengekomen waarbij mijn leven even op "STOP' werd gezet. Om het leven van een reumapatiënt iets aangenamer te maken, zijn er een aantal mensen geweest die leuke dingetjes hebben uitgevonden. Deze voorwerpen/toestellen wil ik graag met je delen.

Sleuteldraaihulp

Voor een aantal mensen met een reumatische aandoening, is het moeilijk om de sleutel om te draaien. Dit is voornamelijk het geval bij mensen met artrose/artritis aan de handen/vingers. Deze sleuteldraaihulp kan zeker een oplossing zijn en kost gemiddeld 8 à 9 euro. Deze kan je soms ook vinden in de supermarkt, maar op internet kan je deze vast en zeker ergens vinden. 

Pottenopener

Eigenlijk valt dit hulpmiddel onder dezelfde categorie als de sleuteldraaihulp. De pottenopener kan je gebruiken, zoals het woord zegt, voor het openen van potten. Dit zijn vooral de glazen potten, deze hebben meestal een deksel om open te draaien. Het openen zal een stuk gemakkelijker verlopen. Deze kan je steeds vinden aan een betaalbare prijs. 

Warmtedekens/kussens

In de winter is er niets leukers dan je lekker in te stoppen onder een warme deken. Beeld je hierbij dan nog een tas warme thee/chocomelk i en je hebt een hele leuke/warme avond. Een warme deken of warm kussen is niet enkel warm, maar heeft ook enkele helende effecten (vooral de warmte dekens voorzien van infrarood). Indien je geen ontstekingen hebt, kan een warmtedeken ervoor zorgen dat je spieren zullen ontspannen en je dus minder spierpijn zal hebben. Ik kan je aanraden om, alvorens je overweegt om deze aan te kopen, een vergelijking te maken tussen de verschillende dekens. Je kan deze dekens immers vinden in alle vormen/soorten/maten, met elk hun eigen karakteristieken en functionaliteiten. Je moet dus op zoek gaan naar de deken die het beste bij je past. 

Houding corrigerende onderkleding

Wanneer ik last heb van spierpijn in mijn rug, omwille van Mr. B., ga ik omwille van deze pijn de verkeerde houding aannemen. Op die manier kom je in een vicieuze cirkel terecht; Verkeerde houding, meer spanning, meer pijn, … en zo blijf je doorgaan. Om dit op te lossen, zijn er enkele technieken beschikbaar. Zo kan je fysiotherapeut/kinesitherapeut je kinésiotape leggen. Deze tape kan je spieren, afhankelijk van hoe deze is gezet, laten ontspannen/opspannen. Deze tape kan ook voor een stuk de functie van je spieren overnemen. Er zijn een heel aantal studies gedaan, waardoor het zelfs mogelijk is om dezelfde functionaliteit toe te voegen aan een onderhemd. Zo kan je er langer van genieten. 

Zo liefste dagboek, ik heb je nu iets verteld over de verschillende reumahulpmiddelen die mijn leven gemakkelijker maken. Ik ga je nu terug in de kast zetten tot ik je de volgende keer weer zal vastnemen. Tot dan dagboek!

Veel liefs,
Tommy


0 reacties:

Een reactie posten