vrijdag 9 november 2018
Liefste dagboek,

Iedere reumapatiënt kent de volgende situatie wel: Je moet van de reumatoloog naar de kinesitherapeut voor je wekelijkse oefeningen. Eenmaal je aan het oefenen bent, begin je pijn te krijgen. Je spieren moeten werken en een betere houding aannemen, dit is een beweging tegen de natuur in.

Ik kan je vertellen dat het niet altijd een pretje is om oefeningen te doen, wetende dat je daarna of tijdens zelfs zeer veel last en pijn gaat hebben. Dan begin je te denken: "Doe ik iets verkeerd?" of "Doe ik het goed?" of "Waarom moet ik deze ziekte hebben?". Allemaal vragen die elke reumapatiënt ooit gaat tegenkomen in zijn/haar leven.

Oefenen op karakter

Het is niet altijd gemakkelijk, maar ik probeer zo veel mogelijk te oefenen op karakter. Ik weet dat ik vaak last ga hebben, dat ik vaak pijn heb tijdens het oefenen, maar ik houd mij vast aan de steun die ik krijg en aan de toekomst. Ik weet dat ik aan het oefenen ben voor een betere toekomst, iets waar ik ontzettend hard naar uitkijk. 

Simpele oefeningen zijn soms een hele uitdaging

Het klinkt misschien raar, maar het is wel de waarheid: Simpele oefeningen zijn soms een hele uitdaging. Dit komt allemaal door het feit dat je tijdens het oefenen vaak met jezelf en eventuele "beperking" geconfronteerd gaat worden. Iets wat je vroeger wel kon, kan je nu even niet meer. Maar door goed te oefenen en het op te bouwen, ga je meer mogelijkheden krijgen en gaat je lichaam sterker worden. 

Je komt vaak jezelf tegen

Iets wat ik reeds heb aangehaald, is dat je vaak jezelf gaat tegenkomen. Ik kom mezelf ook zeer vaak tegen, besef heel goed dat een gezond persoon echt goud in zijn/haar handen heeft. Ik besef ook dat het Mr. B. niet altijd even vriendelijk is, mij niet altijd even goed gaat behandelen en steeds klaar staat voor een verrassingsaanval. Als er één verrassing is die ik niet wil, is het die wel. 

Iets wat ik geleerd heb uit het hebben van deze ziekte, is dat je positief moet zijn. Ik had nooit gedacht dat positiviteit zo een grote impact zou hebben. Keep up that spirit!

Veel liefs,
Tommy


0 reacties:

Een reactie posten